Ελληνική νομοθεσία
Στην Ελλάδα παρατηρείται μία καθυστέρηση αναφορικά με την ανάπτυξη ενός αντίστοιχου νομοθετικού πλαισίου σχετικά με την εφαρμογή ΣΕΑ. Κατά το παρελθόν (2001) είχε γίνει μια προσπάθεια για την υιοθέτηση ενός προσχεδίου νόμου σχετικά με σχήματα ΧΑΤ, ΕΕΥ αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει προχωρήσει περισσότερο η διαβούλευση και η τελική θεσμοθέτησή του.
Πρόσφατα, το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο για το δημόσιο τομέα στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σύμφωνα και με το νόμο που αναφέρεται στις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ)( ΝΟΜΟ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 3389/2005 (ΦΕΚ Α' 232) ), ο οποίος δίνει και τη δυνατότητα για ανάπτυξη τέτοιων σχημάτων παροχής ενεργειακών υπηρεσιών και αντίστοιχων τύπων συμβάσεων μεταξύ ιδιωτικών και δημόσιων φορέων.
Σύμφωνα με το νόμο αυτό, οι Δημόσιοι Φορείς που σκοπεύουν να προχωρήσουν σε μία ΣΔΙΤ πρέπει να υποβάλλουν σχετική πρόταση προς την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ, η οποία θα συνοδεύεται από τα απαραίτητα στοιχεία που θα τεκμηριώνουν τη σκοπιμότητα υλοποίησής της. Στη συνέχεια, η Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ μελετά την πρόταση του Δημοσίου Φορέα και αξιολογεί κατά πόσο αυτή μπορεί να υλοποιηθεί ως Σύμπραξη και να υπαχθεί στις διατάξεις Ν. 3389/2005. Σε περίπτωση που η πρόταση αξιολογείται θετικά, όπως αρχικά είχε κατατεθεί ή όπως τελικά διαμορφώθηκε κατόπιν αναγκαίων τροποποιήσεων, η Ειδική Γραμματεία την περιλαμβάνει στον «Κατάλογο Προτεινόμενων Συμπράξεων», γνωστοποιεί την απόφασή της στο Δημόσιο Φορέα και τον καλεί εντός αποκλειστικής προθεσμίας δύο μηνών να καταθέσει στη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ «Αίτηση Υπαγωγής» της συγκεκριμένης Σύμπραξης στο Ν. 3389/2005.
Παρακάτω δίνονται κάποιες περισσότερες πληροφορίες για τις δύο επιτροπές που χειρίζονται και εγκρίνουν τις αιτήσεις για ΣΔΙΤ (πηγή Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών):
Η Ειδική Γραμματεία Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΕΓΣΔΙΤ) συνεστήθη στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών με την ψήφιση του Νόμου 3389/2005. Η σύσταση της ΕΓΣΔΙΤ ακολουθεί τα πρότυπα αντίστοιχων μονάδων που λειτουργούν σε άλλα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προώθηση και εφαρμογή του θεσμού των Συμπράξεων. Σκοπός της ΕΓΣΔΙΤ είναι η επικουρία της Διυπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ και των Δημοσίων Φορέων, ενώ έργο της είναι:
ο εντοπισμός των έργων ή υπηρεσιών που μπορούν να εκτελεσθούν ή να παρασχεθούν μέσω Συμπράξεων και να υπαχθούν στις διατάξεις του Ν. 3389/2005
η αξιολόγηση των προτάσεων που υποβάλλουν οι Δημόσιοι Φορείς και η προώθησή τους προς έγκριση στη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ
η εν γένει προώθηση της εκτέλεσης έργων ή της παροχής υπηρεσιών μέσω του θεσμού των Συμπράξεων με τη διάχυση τεχνογνωσίας σε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς
η διευκόλυνση και υποστήριξη των Δημοσίων Φορέων στο πλαίσιο των Διαδικασιών Ανάθεσης που προβλέπονται στο Ν. 3389/2005 για την επιλογή των Ιδιωτικών Φορέων
η παρακολούθηση της υλοποίησης των Συμβάσεων Σύμπραξης
Η Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ (ΔΕΣΔΙΤ) είναι το όργανο που έχει επιφορτισθεί με την εξειδίκευση της κυβερνητικής πολιτικής για την εκτέλεση έργων και την παροχή υπηρεσιών με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Στη ΔΕΣΔΙΤ συμμετέχουν ως τακτικά μέλη ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, ο Υπουργός Ανάπτυξης και ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Ως έκτακτο μέλος συμμετέχει ο Υπουργός ή οι Υπουργοί που εποπτεύουν κάθε έναν από τους Δημόσιους Φορείς, οι οποίοι προβλέπεται να συμμετάσχουν στη Σύμπραξη. Ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών προεδρεύει της ΔΕΣΔΙΤ, εποπτεύει το έργο της και έχει την ευθύνη της υποβολής των σχετικών εισηγήσεων προς αυτή. Η ΔΕΣΔΙΤ αποφασίζει κατόπιν σχετικών εισηγήσεων της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙT (Δείτε το σχετικό διάγραμμα ροής έγκρισης έργων ΣΔΙΤ).
Ακολουθεί μια λίστα από σχετικά νομοθετικά έγγραφα και εγχειρίδια / οδηγούς που έχει εκδώσει το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών και τα οποία βρίσκονται και στο σχετικό δικτυακό χώρο για τις ΣΔΙΤ :
|